علما و اندیشه های سیاسی ایشان در عصر صفوی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد
  • نویسنده رفعت خواجه یار
  • استاد راهنما ابوالفضل نبیء
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1372
چکیده

پیدایش دولت صفوی یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی و مذهبی تاریخ ایران محسوب می شود، با ظهور این دولت مبارزات پنهان و آشکار شیعیان ایران در برابر خلفای بنی امیه و بنی عباس و حکومتهای همسوی آنها در دوران بعد از اسلام سرانجام به تکوین یک حکومت شیعی مستقر و بادوام منتهی شد و شاه اسماعیل بنیانگذار سلسله صفوی با اعلام رسمیت مذهب شیعه به اعاده استقلال و حاکمیت ایران زیرلوای این مذهب توفیق یافت . با تشکیل دولت صفوی و حمایت علنی و پیشگیر این دولت از تشیع نقطه اتکا مهمی برای پیروان این مذهب بوجود آمد و نخستین اثر آن گرد آمدن علما و اندیشمندان شیعی ایران و مهاجرت علمای شیعه از جبل عامل و عراق و بحرین به ایران بود. با اجتماع علمای داخل و خارج کشور در ایران و بویژه در پایتخت دولت صفوی برخورد آراء و اندیشه رجال مذهب ، در زمینه راههای استقرار همه جانبه تشیع در جامعه ایرانی و رابطه آن با قدرت مرکزی آغاز گردید و هر دسته افکار و آراء خود را در زمینه رابطه دین و دولت مطرح ساخت که نتیجه آن اختلاف در دیدگاههای گوناگون در برابر مصالحه یا مقابله با دولتی بود که اساس سیاست خود را بر پایه استفاده از شریعت برای تثبیت حاکمیت خود قرار داده بود، و طبعا در اجرای این سیاست آن دسته از علما (که غالب آنها از جبل عامل به ایران آمده بودند) به علت توجیح دولت صفوی از لحاظ مذهبی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و موقعیت مذهبی خاصی در دستگاه حکومت و جامعه بدست آوردند و نتیجه این وضع منجر به پیدایش علمای اصولی و یا اخباری گردید. دسته اول که در راس آنها محقق کرکی قرار داشت در استحکام قدرت دولت و مشروعیت آن بر پایه ایدئولوژی مذهب مساعی خود را بکار بردند و علمای اخباری را در حاشیه قرار دادند. از سویی دیگر دولت صفوی که بخش مهمی از قدرت خود را مدیون تشکیلات صفویان خانقاه اردبیل بود، پس از استقرار در حاکمیت بجز مواردی اندک از این تشکیلات فاصله گرفتند و حتی با آن به مبارزه پرداختند و افزون بر این رویارویی برخی از نحله های فکری و فلسفی که مهمترین آنها فرقه نقطویه بود. با دستگاه حکومت صفویه این دولت را وادار به مبارزه علنی با آنها ساخت و سرانجام می توان نتیجه گرفت که دولت صفوی با اینکه از مذهب شیعه به مثابه نقطه اتکایی برای توجیه حاکمیت خود بهره گرفتند، این مذهب که بر پایه حرکتی تاریخی شکل گرفته بود به دوام و قوام خود همچنان ادامه داد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

کیفیت بازنمایی اندیشه ایرانشهری در سنت تاریخ‌نگاری عصر صفوی (مبانی تکوین دگرباره امر سیاسی)

چکیده: عصر صفوی دوره‌ای مهم در صورتبندی گفتمان هویت سیاسی- اجتماعی ایران است. در این دوران، پس از سال‌ها فترت، حکومتی مستقل، فراگیر، انحصاری، قدرتمند و دارای ایدئولوژی ویژه سیاسی شکل گرفته و با کاربست سخت و نرم افزارهای قدرت جامعه را همسو با خویش متحول نمود. مدارهای سازنده سیاست و امر سیاسی در عصر صفوی دستخوش بازاندیشی و مفصل‌بندی‌دگرباره گردید. در این دوره اندیشه و عمل سیاسی- اجتماعی ایرانیان،...

متن کامل

آسیب شناسی وضعیت سیاسی– اجتماعی عصر صفوی از دیدگاه ملّاصدرا

ملّاصدرا، بنیان­گذار حکمت متعالیه، دیدگاه­هایی دربارۀ اجتماع دارد. بر خلاف نظر کسانی که معتقدند، اجتماع در نظر ملّاصدرا مغفول مانده و او صرفاً به مباحث غیر دنیوی توجه نموده، ملّاصدرا با دقت حوادث اجتماعی دوران خود را زیر نظر داشته، به آسیب­شناسی اجتماع پیرامون خود پرداخته؛ و برای اصلاح امور به بیان راهکار پرداخته است. در نظر ملّاصدرا آسیب مهم جامعۀ دورانش آن است، که کسانی که به­حق سزاوار رهبری مردم ...

متن کامل

ماهیت مجلس عصر مشروطه در اندیشه سیاسی سیدعبدالحسین لاری

سیدعبدالحسین لاری از مراجع بزرگ عصر قاجار در فارس به شمار می‌آید که اقدامات تاثیرگذاری در تاریخ انقلاب مشروطیت از خود به جای گذاشت. او هر چند با انتشار رساله‌های متعدد سیاسی به دفاع از مشروطیت پرداخت اما تلقی او در حمایت از نظام مشروطیت با نظر عالمان دیگر تفاوت داشت و نظرات او با اندیشه سیاسی طرفداران مشروطه مشروعه مانند شیخ فضل‌الله نوری نزدیک‌تر بود؛ اما در عمل در نقطه‌ی‌ مقابل آنها قرار گرفت...

متن کامل

ضرورت های ساختاری مدیریت سیاسی سرزمین و شکل بندی اجتماعی ایران عصر صفوی

در ادبیات ایران شناسی شکل بندی اجتماعی ایران پیشا سرمایه داری بر حسب گفتمانهای فئودالیسم،آسیاتیسم(شیوه تولید آسیایی) و پاتریمونیالیسم(رویکرد وبرگرایان) مفهوم یابی شده است.در دو گفتمان نخست ،کلیت جامعه و اقتصاد عصر صفوی فاقد منطق اقتصادی مجزا و تابع اقتصاد روستایی است،و در گفتمان سوم،ایران آن عصر در سایه حضور نظام پاتریمونیالی(به عنوان یک عنصر سیاسی )تعریف می شود.در هر سه گفتمان،کلیت جامعه و اقت...

متن کامل

عصر مشروطه و زمینه های سیاسی و اجتماعی تقابل اندیشه شریعتمداران مشروطه خواه و مشروعه خواه

سوال اصلی این مقاله آن است که چگونه مبانی مدرن و غربی مشروطه خواهی مورد قبول بخشی از شریعتمداران قرار گرفت و علل و دلایل تقابل آنان و شریعتمداران مشروعه خواه چه بود. اصلی ترین فرضیه این پژوهش آن است که تکیه هر دو دسته بر متن و روایاتی مشابه بود. مَشروعه خواهان همچنان به مبانی و تفاسیری تکیه داشتند که وجود  شاه هر چند فاسد و مستبد را برای حفظ امنیت جامعه ضروری می دید. در مقابل مشروطه خواهان با...

متن کامل

اندیشه سیاسی آیت الله طالقانی در آراء تفسیری ایشان

در دوران معاصر و با ورود اندیشه های سیاسی مدرن به جهان اسلام، متفکران دینی با چالشی جدی مواجه شدند و سعی در بازبینی اندیشه های سیاسی نمودند. این چالش و آگاهی از قدرت و توان غرب و از ضعف و عقب ماندگی خود ، عکس العمل های متفاوت و متعددی را در بین مسلمانان بر انگیخت . جریان سنتی و محافظه کار که خواهان حفظ وضع موجود بود به مخالفت با تمامی وجوه علمی ، فرهنگی و حتی دست آوردهای تکنولوژیکی آن پرداختند ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023